středa 15. června 2016

pečené enamelky

Po delší odmlce jsem zpět, nebojte nepřestala jsem tvořit, ba naopak v poslední době mě zaměstnalo hned několik projektů najednou a tak mi kromě péče o rodinu nezbýval čas na nic jiného. Určitě se s nimi v nejbližší době pochlubím, takže se můžete těšit. Jedním z nich je i dnešní návod snad se Vám bude líbit.

Ruku na srdce, kdo z Vás ještě nikdy nepoužil enamelku. Moc scraptvořilek, kterým se tyto malé barevné tečky nelíbí mezi námi asi nebude. Jejich cena je ovšem šokující. Proto se v poslední době na internetu vyrojilo mnoho návodů, jak si takové enamelky vytvořit. Od těch méně zdařených až po ty úspěšné, leč mnohdy pracné a časově náročné. Mně se však podařilo objevit jeden super návod v angličtině, a protože je opravdu jednoduchý, rozhodla jsem se Vám jej doplnit o podrobnější fotografie a mé zkušenosti s jeho realizací. 


Co budeme potřebovat:
plastové korálky nejrůznějších barev i velikostí (ne každé jsou ovšem vhodné)
plech
pečící papír
troubu

Postup:
vše je velmi jednoduché a poměrně i rychlé, tak jdeme na to
- zapneme si troubu a předehřejeme si ji na 220°C záleží však na druhu trouby, chce si to odzkoušet
(já mám horkovzdušnou a 220°C mi stačí)
- než se nám trouba nahřeje nachystáme si na plech pečící papír
- na papír si rozmístíme jednotlivé plastové korálky, vždy tak, aby byly dírkou nahoru (chcete-li kolmo k pečícímu papíru :) po několika pokusech jsem si ověřila, že nejlepší je vždy dát na plech pouze korálky stejné velikosti, protože pokud dáte velké a malé, tak malé se Vám moc roztečou než ty velké dosáhnou požadovaného tvaru nebo obráceně, když vytáhnete v době kdy malé budou úžasné, tak velké pomalu nedají najevo, že byly ve vyhřáté troubě :o)


- nechávejte mezi korálky mezery, aby se měly kam roztéct
- když máme plech plný korálků a troubu rozehřátou, vložíme opatrně plech dovnitř POZOR na to, aby se nám korálky při přenášení na plechu nerozutíkaly


- no a teď už jen kontrolujeme, jak se nám korálky roztékají
- menší korálky staří nechat v troubě při teplotě 220°C cca 8 minut, ale opravdu to chce kontrolovat
- větší korálky pak při teplotě 220°C cca 10 - 12 minut, záleží na zkušenostech s vaší troubou, opravdu to chce od trou by nikam neodcházet a vše důkladně kontrolovat
- osobně všem doporučuji při prvním pečení si vše dostatečně pohlídat, aby se Vám nestalo, že si je připálíte



- zdá se to Vám to až moc snadné a čekáte nějaký ten háček, tak tady je, ne každé plastové korálky jsou na tuto techniku vhodné. Popravdě jsem v obchodě ještě nenatrefila na takové o kterých bych mohla prohlásit : "tyto si kupte a máte vystaráno" a že jsem opravdu hledala a sháněla co se dalo. Z mých pokusů vyplývá jeden poznatek, nejlépe se roztékají korálky, které vypadají, jako by jejich materiál byl měkký naopak některé korálky už na první pohled vypadají jako velmi tvrdé, ty jsou spíše nevhodné, plast se nerozteče do požadovaného tvaru a v závěru začne vytvářet bublinky. 


- když jsem objevila korálky ve tvaru hvězdiček (koupila jsem v kiku), tak jsem zajásala, že budu mít i tvarované stačí si jen sehnat různé tvary korálků jako srdíčka, kytičky, motýlky. Mé nadšení ovšem pohaslo hned, jakmile se korálky začaly roztékat a z jejich úžasného tvaru se stala kaňka, tím rozumějte ani hvězda ani tečka, prostě útvar nedokonalého tvaru

 

- když už jsem po mnoha pokusech přišla na to z jakého materiálu se korálky roztékají nejlépe (neznám název materiálu, ale poznám to od pohledu nebo po hmatu) , snad Vám foto pomůže


- opět jsem zajásala a myslela, že mám vyhráno, na trhu přece existují zažehlovací korálky, jejichž materiál je přímo určen k tavení a to pouhou žehličkou, barev je také nepřeberné množství, takže mám vyhráno. Další omyl, tyto korálky mají moc velkou díru, takže když se roztečou vytvoří malý donut, není to sice to co jsem chtěla, ale k použití jsou, na projektech vypadají celkem zajímavě. Ani to, že korálek rozkrojíte na polovinu Vás nezachrání.


Malá rekapitulace:
1 - moc tvrdé korálky špatně se roztékají
2- hvězdičky z kiku - měkký materiál, malá dírka, tvarově ne zcela dokonalé
3 - nejvhodnější, měkký materiál, malá dírka, výsledek dokonalý - bohužel tyto jsem našla ve svých zásobách doma a vím, že je mám ještě z dětství :o)
4, 5 - zažehlovací korálky - materiálově vhodné, moc velká dírka, tvarově donut a to ne vždy dokonalý, z poloviny pak měsíček


Závěrem bych Vám chtěla říct, technika je to rychlá a snadná, pokud ovšem seženete vhodné korálky. Doufám, že jsem Vás tedy nalákala a dáte se společně se mnou do pátrání to těch nejvhodnějších korálcích. Budu moc ráda, když se se mnou v komentářích podělíte o své zkušenosti z tohoto návodu a snad ho společně dovedeme k dokonalosti.

Hezký den a pokusům zdar



3 komentáře:

  1. To vypadá dobře! Asi budu muset zapátrat u rodičů, kde je schovaná moje óóóbrovská zavařovací sklenice plná korálků, kterou jsem měla jako malá holka :o)

    OdpovědětVymazat
  2. mě se osvědčily jen korálky z Tigeru....ty dělají nádherné pravidelné enamelky.

    OdpovědětVymazat
  3. Děkuji, až se k obchodu někde dostanu podívám se co mají zač a vyzkouším.

    OdpovědětVymazat